fredag 26. november 2010

Sara's nøkkel


For en liten stund siden leste jeg en kjempe bra bok.
Sara's nøkkel.
Det var en helt utrolig bra bok. Veldig bra skrevet og spennende fra første side.
OmtaleParis, 16. juli 1942. Sara er en ti år gammel jødisk jente som er tvunget til å låse inn lillebroren sin i et skap for å gjemme han for det franske politiet. Resten av familien blir arrestert. I 2002 kommer journalisten Julia Jarmond tilfeldigvis over historien om Sara og familien i forbindelse med at hun skal skrive en artikkel i anledning 60-årsmarkeringen av Vichy-aksjonen. Oppdagelsen tvinger etter hvert Julia til å stille en rekke spørsmål ved sitt eget liv.

Hva synes jeg?
Jeg synes den var kjempe bra.
Boken er delt opp i to deler, eller to historier som senere går inn i hverandre og blir til en.
Den ene er om Sara og den andre om Julia.
Jeg personlig var jo mest fasinert over Sara og hennes historie. Men forfatteren har klart å balansere de to med å gi dem fire-fem siden hver annenhver gang.
Det aller beste med hele boka var det at den var spennende fra første side.

*veldig bra bok, bør leses*

1 kommentar:

  1. Enig med deg Camilla. En av de bedre bøkene jeg har lest (i år).......

    SvarSlett

Blir veldig glad for en liten hilsen